tirsdag den 30. juni 2015

Anmeldelse: SARD Kopenhagen Essentielle no. 7 - endelig en ansigtscreme uden silikone og andet skidt!


Efter jeg i efteråret prøvede SARD Kopenhagens Argan Olie opdagede jeg jo ved samme lejlighed, at brandet også råder over en lækker og fyldig ansigtscreme, der er enhver vinterhud værdig!

Meet "SARD Essentielle No. 7" - eller, som jeg ville kalde den: "Ikk så meget pis, bare rene råvarer".

For det må man sige, at SARD om nogen har gjort til en kunst. Deres ansigtsvand er allerede blevet kåret til årets beauty-produkt forrige år, og jeg vil vædde med, at denne her krukke bliver skønhedredaktørernes favorit PÅ ET ELLER ANDET TIDSPUNKT i løbet af efteråret. For fed - ja, det er den nu engang. Egner den sig til fedtet/kombineret hud?
Måske. Men nok ikke når det er 25 grader fuld sol udenfor. Så ville jeg nok holde lidt igen med denne creme og vælge en af deres lette olier eller en helt tyndtflydende ansigtscreme i stedet - fx fra BIODERMA's hudplejeserie af no-nonsense ansigtscremer. Og som i øvrigt også lige har vundet Danish Beauty Awards for deres lækre make-up rensevand. Mere om det senere, for jeg har selvfølgelig været ude at teste den.

NÅ... Det var Essentielle vi kom fra. Som navnet antyder, er det en creme med de essentielle fedtsyrer, som huden har brug for hver dag. Det er no-nonsense creme, hvilket er hele årsagen til at jeg købte den i første omgang. Den indeholder nemlig ikke silikone. I det hele taget indeholder den så lidt kemi som overhovedet muligt. Olierne og den gode fedtsyresammensætning er alt, hvad du har brug for - og det leverer SARD til fulde!



Selve cremens konsistens er en fuldfed fætter at få på fingeren, men har du sart eller tør hud, så er dette virkelig cremen for dig. Den smelter nærmest ind i huden - også når temperaturen udenfor badeforhænget har sneget sig op på en anselig en af slagsen og fugten hænger i hele rummet. Den er tykkere end den normale ansigtscreme, for den "hænger fast" om man så må sige. Det betyder, at de essentielle fedtsyrer simpelthen lægger sig med det samme på ansigtshuden og nægter at gå længere, så du skal "gnide" den mere ind end de fleste andre cremer, men det er helt bøvlet værd synes jeg.

Efter en hel dag på farten klarede min hud stadig at føles velfugtet og blød, og selvom 300 kr. må siges at være i den høje ende for en creme af denne kaliber, skal du huske, at der er fugtkomponenter i hvert eneste molekyle, der næsten alle sammen er kombatible med hudens egne.
Cremen er tilsat en meget mild og lækker white musk duft, der på ingen måde generer de sarte lugteløg. Men hvis du er hyperallergisk overfor parfume, så prøv lige en tur forbi testeren først før du køber en hel krukke.

Hvad kan jeg ellers sige om denne creme?
Den er som udgangspunkt til alle hudtyper - dette skyldes som sagt de essentielle olier, som også fedtet og kombineret hud har brug for. Cremen indeholder både argan olie, olie og smør fra sheanødder (ekstremt fugtgivende olier), og både ældet samt solskadet hud kan ifølge SARD benytte denne creme, da argan olien har en let opstrammende effekt. Med olier skal man huske, at det handler om størrelsen på molekylerne, og argan olie er en af de olier, der har de fineste og mindste molekyler, der matcher almindelig huds sammensætning bedst samtidig med en lang række af andre vidundereffekter.

Når vinteren bider i kinderne, kan cremen nemt blandes/tilsættes seriens øvrige rene essentielle olier før cremen påføres, da olierne binder fugten i huden endnu bedre. Men da det pt. er 20 grader plus udenfor og fuld sol, har jeg af naturlige årsager ikke tænkt mig at følge dette tip... endnu.
Så må vi se, når det bliver vinter...

Ingrediensliste i SARD Essentielle no. 7 :
Aqua, argania spinosa kernel oil (argan-olie), butyrospermum parkii oil (sheanød-olie), glycerin, butyrospermum parkii butter (sheanødde-smør), cetearyl alcohol, stearic acid, arahidyl glucoside, behenyl alcohol, cetearyl glucoside, flyceryl caprylate, lactic acid (mælkesyre), sodiumm benzoate, xanthan gum

Hvis du er til no-nonsense hudpleje ligesom mig og gerne vil støtte et dansk beauty-iværksætter initiativ, så køb SARD til din hud. Den vil labbe det i sig og takke dig stort bagefter!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar