søndag den 16. september 2018

Hovedbundsvask, hårbundsvask... Gammel shampoo på nye flasker

For nylig stødte jeg på en artikel i Børsen, som fortalte, hvordan skønhedsklinikker i USA nu indførte konceptet "hovedbundsvask". De havde udskiftet hårvasken med "hårbundsvask istedet.
Jeg grinede højt, da jeg læste det. ...Det er flere år siden jeg begyndte at købe shampoo efter min HUDTYDE i ansigtet og hovedbunden frem for håret. Duh! Men det memo er der vist ingen, der har givet skønhedsindustrien før nu?!

Fordi - hår er hår. Hår består af keratinfibre. Fibrene kan være mere eller mindre tykke, snoede, lige, krusede and whatnot. Den del er bestemt af gener og DNA. Men din hud er den, der tager imod shampooen. Derfor skal sæben passe til huden. Og der nytter det ikke at vaske håret efter hårtypen, da det kun vil have en begrænset effekt i håret. Det er i hårbunden at kilden til sundt hår sidder, så præcis som huden skal dit hår-renseritual afspejle den samme 'care' som din ansigtshud får. (Jeg kan se flere L'oreal-reklamer, der lige skal have deres script reworked her, men det er jo deres hovedpine - so to speak...)

Pro tip:
Huden i ansigtet bestemmer, hvilken shampoo din hovedbund har brug for

Med andre ord er hovedbundens sundhed betinget af, at du ikke bruger noget skodshampoo fyldt med parfume og silikone og parafinprodukter. En god shampoo fugter uden at lægge en hinde på hårbunden, der clogger porene. Hvad der er godt for dit ansigt, er også godt for din hovedbund - det er vel ikke særlig svært at regne ud at svampebaserede tilstande som fx skæl kommer fra dårlig "hårbundshygiejne" og for dårlige ingredienser? Hovedbundsvask er sgu ikke så svært - tænk på din egen ansigtsvask. Er den til sart hud? Så skal du starte dér, når du køber shampoo.

En af de bedste mærker jeg kender, der lader huden ånde og samtidig plejer den er Vølves produkter.
Jeg har længe brugt hendes Pebermynteshampoo, der renser, frisker og gør det uden at genere min hovedbund. I tilgift går der flere dage, før jeg skal vaske hovedbunden igen. Og så dufter de naturlige ingredienser vidunderligt. Jeg har for nylig prøvet hendes Brændenældeshampoo nr 6, og den er lige så fab.



Så.... Hvad med balsam? Det handler vel ikke kun om vask af hovedbunden det hele?

Nej. Balsam har den funktion at den skal beskytte hårspidserne mod slitage. Netop her er silkone helt ideelt, da det lægger en 'hinde' på håret, som slides af og derdor skal re-applikeres hveranden eller tredje dag. Og lad nu for guds skyld være med at plaske balsam helt op i hårbunden! Der gør den ingen nytte! Da det kan være svært at opstøve balsamer uden silikone, så find en, hvor der er både gode, naturlige olier i samt en smule silikone. Så får håret både pleje OG slitage-film på.

5 trin til perfekt hårbundsvask og optimal hårvask:

  1. Gør håret vådt - helt ned til hovedbunden (hvis du altså var i tvivl...)
  2. Tag en passende mængde* i shampoo i hænderne og start med at fordele den på issen.
  3. Nu kommer det tricky. Nu skal shampooen HELT NED I HÅRBUNDEN. Så du tager klør fem i brug og masserer hovedbunden med små cirkelbevægelser i 1-2 minutter. Sluk evt vandet imens. Vi skulle nødigt beskyldes for at være ligeglade med miljøet. Du kan evt vende hovedet nedad, mens du masserer shampooen så langt ned du kan. Brug gerne neglene og gnub let. Det stimulerer hårsækkene.
  4. Skyl håret og brug gerne tid på dette, da du skal have shampooen helt ud. Hvis dit hår har fået masser af stylingprodukter gentager du punkt 1-3 igen.
  5. Tag en passende mængde balsam i hænderne og fordel det i spidser - eller maksimalt op til nakken (for de langhårede) Lad det virke 1-2 min. og skyl.


Et voila - du er done. Nu med ren og velduftende hovedbund. Især hvis du har brugt en shampoo uden silikone eller andet klamt gøgl.... 

_____________________________________________________________________________
*) Hvad er en passende mængde shampoo eller balsam? Det afhænger af håret og dets ejer. Nogle bruger meget, andre bruger lidt. Til kraftigt hår ville jeg sige ca. 1-2 femkroner, og til fint hår måske blot en 2 krone. Det er altså dig, der er eksperten her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar